Bel me terug

We nemen binnen 4 kantoor-uren contact met u op.

Hoe krijg je meer volgers op Twitter?

Twitter is een social media-platform waarop je eenvoudig korte boodschappen kunt publiceren. Alles wat je publiceert, wordt getoond aan alle volgers die je hebt. Dus hoe meer volgers, hoe groter je bereik.

 

Richt je Twitter-kanaal goed in

Als iemand op jouw Twitter-pagina terechtkomt, kan hij of zij kiezen om jou te gaan volgen of niet. Het is dus belangrijk dat je ervoor zorgt dat je Twitter-kanaal aantrekkelijk is ingericht. In één oogopslag moet duidelijk zijn welke berichten iemand bij jou kan verwachten. Vul daarom je bio goed in en koppel je website aan je Twitter-pagina. Bedenkt ook of je je Twitter-naam wilt laten aansluiten bij de inhoud van je tweets. Deze Twitter-naam hoeft namelijk niet gelijk te zijn aan je gebruikersnaam. 

Nog belangrijker zijn de afbeeldingen. Met één foto kan je direct iemands aandacht trekken. Daarom is de foto helemaal bovenin, de zogenaamde header-foto, ook zo belangrijk. Dit is een grote foto (1500 x 1500 pixels) die onmiddellijk in het oog springt. Let daarnaast ook goed op je profielfoto, want die komt naast elk bericht te staan  dat je post. Een profielfoto is 200 x 200 pixels groot.

 

Familie en vrienden

Voordat je start met het werven van volgers, is het aan te raden om alvast twee of drie tweets te posten. Belangstellenden kunnen dan zien dat er een actief account is ,en kunnen beoordelen waarover jij schrijft en wat je deelt.
De eerste volgers die je krijgt zullen vaak vrienden, familie en kennissen zijn. Dat helpt je op weg, maar is ook belangrijk voor potentiële nieuwe volgers. Je hebt nu eenmaal volgers nodig om voor nieuwe volgers interessant te kunnen zijn. Want zeg nou zelf: waarom zou een Twitter-kanaal met weinig of geen volgers interessant zijn? Nodig dus als eerst je vrienden, kennissen en familieleden uit en vergeet bij een bedrijfsaccount zeker je eigen medewerkers en samenwerkingspartners niet. 

 

Zoeken

De snelste manier om nieuwe volgers te werven, is het simpelweg volgen van mensen of bedrijven die zich bezighouden met jouw topic. Stel: je bent actief in de wegenbouw. Dan zoek je via het vergrootglasje op je Twitter-pagina naar ‘wegenbouw’. De resultaten kan je laten tonen in berichten maar ook in accounts. Bij accounts krijg je een overzicht van alle twitteraars die wegenbouw in hun profiel-bio hebben staan. Deze accounts kan je simpelweg volgen. Dit kan je herhalen met een aantal synoniemen om meer accounts te volgen. De twitteraars die je bent gaan volgen, krijgen een melding hiervan. In veel gevallen zullen ze jouw pagina gaan bekijken: een eenvoudige manier om de aandacht te trekken. 

Houd er wel rekening mee dat je niet te veel mensen per dag mag gaan volgen, want dan ziet Twitter je als een robot en wordt je account vergrendeld. Deze vergrendeling is trouwens eenvoudig en snel op te heffen via een sms met een verificatiecode naar je telefoon.

 

Volg de volgers

Op een gegeven moment zijn de synoniemen op en kan je aan de slag gaan met eventuele andere thema’s die aansluiten bij jouw topic. Ook is het verstandig om eens te kijken bij andere Twitter-kanalen die over hetzelfde of een soortgelijk topic gaan. Voor bedrijven zijn dit vaak concurrenten. Als je bij hun Twitter-kanaal kijkt, zie je ook hun volgers staan. Deze volgers hebben mogelijk ook interesse in het topic van jouw Twitter-kanaal en zijn dus high potentials als het gaat om het verkrijgen van nieuwe volgers. Wanneer je deze mensen gaat volgen, krijgen zij een melding dat jij hun bent gaan volgen en is de kans groot dat zij jou gaan volgen.

 

Retweeten werkt

Inmiddels zal je eigen tijdlijn aardig vol lopen met berichten van alle twitteraars die je bent gaan volgen. Dit biedt mogelijkheden. Wanneer je interessante berichten van deze mensen retweet, zullen deze op jouw pagina verschijnen. Dus zorg ervoor dat het gaat om berichten die aansluiten bij jouw Twitter-kanaal. 

Fijne bijkomstigheid is hierbij dat de kans bestaat dat mensen jou hierdoor opmerken, want ook van een retweet krijgen zij een melding. Opnieuw dus een kans dat ze jou gaan volgen.

 

Ontvolgen

Het aantal mensen dat je mag volgen is beperkt en dus zijn de bovenstaande tips niet eindeloos uit te voeren. Als je zelf minder dan 2.000 volgers hebt, kan je niet meer twitteraars volgen dan 2.000. Als je veel mensen volgt die jou niet volgen, zul je deze twitteraars moeten ontvolgen. Op deze manier creëer je ruimte om weer andere mensen te gaan volgen, in de hoop dat zij op hun beurt jou gaan volgen.

 

Name dropping

Het klinkt logisch, zeker voor bedrijven, maar in sommige gevallen wordt het toch vergeten: doe aan name dropping. Plaats linken naar je Twitter-kanaal op je eigen website, op Facebook of Instagram, in de handtekening van je e-mails en eventueel in de handtekening van je forumberichten.

Ook kan het helpen om op andere manieren reclame te maken voor je eigen Twitter-kanaal. Wat dacht je van  de koffietafel bij de receptie? Bezoekers die zich hebben aangemeld moeten meestal wel even wachten. Dit is een uitgelezen kans om ze op het idee te brengen om jouw bedrijf op Twitter te gaan volgen. 

En vergeet niet om je Twitter-kanaal te vermelden in advertenties, flyers en folders.

 

Behoud je volgers

Met de bovenstaande tips kan je een stap in de goede richting zetten om je bereik via Twitter te vergroten. Maar zorg er ook voor dat je je volgers behoudt en in beweging krijgt. Goede, unieke en actuele berichten zijn hierbij van groot belang. Publiceer dus regelmatig en besteed aandacht aan de kwaliteit van je berichten. 

Hoezeer het er ook op lijkt dat Twitter vooral bestaat uit het zenden van boodschappen, zorgt een goed Twitter-kanaal vooral voor interactie tussen zender en lezer. Besteed dus ook aandacht aan het beantwoorden van vragen. Deze hoeven niet eens specifiek aan jou gericht te zijn, maar je toont hiermee betrokkenheid en activiteit. Bovendien etaleer je kennis. En dit kan dan weer resulteren in nieuwe volgers.