Bel me terug

We nemen binnen 4 kantoor-uren contact met u op.

7 tips voor een goede mailing

Dagelijks versturen wij in Nederland duizenden berichten per mail. Er zijn mensen die er wel zo’n honderd per dag ontvangen. Hoe zorg je ervoor dat precies jouw bericht opvalt en je het gewenste doel bereikt? Want kritische lezers selecteren in luttele seconden op afzender én onderwerpsregel. Maar jouw werk begint eerder. Een concrete, meetbare doelstelling is het uitgangspunt van een goede mailing. Je kunt hierbij denken in termen van omzet, winst, clicks of naamsbekendheid. Dit klinkt als een open deur maar de praktijk leert dat dit vaak lastiger is dan gedacht.

Onderstaande tips helpen je een klein beetje op  weg om systematisch na te denken over mailingen en het succes ervan te vergroten.

 

Krijg je doel helder

Wat is het doel van je mailing? Formuleer helder en meetbaar; alleen zo is achteraf te bepalen hoe succesvol je actie is geweest. Definieer wat wil je bereiken bij je doelgroep, dwz wat wil je dat de ontvanger van je mailing met de informatie doet. Besteed hier voldoende tijd aan want zonder concreet, meetbaar doel is de kans op succes klein. Hou altijd rekening met verschillen in seizoenen, vakantieperiodes, dagen van de week en uren van de dag. Het lijkt misschien onbeduidend maar het succes van een actie op  vrijdag kan heel anders zijn dan dezelfde actie op dinsdag. Bedenk zelf maar eens hoe vaak het voorkomt dat je je mailbox leegmaakt zonder echt aandacht te besteden aan het grootste gedeelte van de binnengekomen berichten. Daar tegenover staan er op vrijdag minder berichten gepland en dat biedt kansen. Maar bedenk dat het beste tijdstip van verzending afhankelijk is van jouw product of dienst en dat testen je het beste antwoord kan geven.

 

Welk mediumtype wil je inzetten

Hoe ga je je communicatieboodschap verpakken? Heb je mailgegevens van je doelgroep zodat een nieuwsbrief effectief kan zijn? Een nieuwsbrief kan snel verzonden worden, is relatief goedkoop en het resultaat is goed meetbaar. Maar maak altijd de afweging of een e-mailbericht wellicht toch te simpel is. Vraagt je aanbod om een uitgebreide uitleg, kies kan voor een verkoopfolder. Voorzie deze dan van pakkende beelden, praktijkvoorbeelden die passen bij de ontvangers en schema’s of modellen. Deze houden de aandacht van de lezer beter vast dan lange lappen tekst. En alleen aandacht voor je boodschap kan leiden tot het gewenste resultaat. Maak, indien mogelijk, verschillende versies en test ze uit op kleine groepen van je doelgroep. Je ziet het, je doelstelling is cruciaal.

 

Vooruit plannen, maak een communicatieplan.

Wanneer je weet wat en wanneer je wilt communiceren, maak dan een heldere planning en neem hierin ook andere acties mee. Je communicatieboodschap per e-mail ondersteun je vast met verschillende berichten op social media en op je website. Stem een en ander op elkaar af. Wacht met het maken van de teksten en het verzamelen van de beelden niet tot het laatste moment, want dat zorgt voor minder creativiteit en kwaliteit. En, speel in op actualiteit!

 

Aandacht: goeie onderwerpsregel

Een aansprekende onderwerpsregel is het halve werk. Dus, in plaats van Nieuwsbrief nummer 12, verzin je een onderwerpsregel die intrigerend en prikkelend is en nieuwsgierig maakt. Je eerste doel is dat de ontvanger van de nieuwsbrief je bericht ook daadwerkelijk opent. Alleen dan heb je kans op succes.
Gebruik geen misleidende onderwerpsregels. Dat kun je een keer doen, en daarna word je genadeloos afgestraft.

Enkele tips:
- Gebruik ranking woorden, vraagtekens of namen van bekende Nederlanders
-Creëer schaarste of ‘sense of urgency’; deze aanbieding is geldig tot ..
-Speel in op de actualiteit; vervelend die regen maar ….  

 

Interesse kweken!

Je doet het zelf waarschijnlijk ook: je leest steeds minder en scant of scrollt steeds meer.
Hou hier bij de opzet van je bericht rekening mee. Zorg voor informatieve content. Is je bericht te commercieel dan levert je dat uitschrijvingen op. Je lezer weet wat hij of zij wil.

De eerste 3 seconden zijn van groot belang. Daarin bepalen de ontvangers of ze verder lezen of de nieuwsbrief verwijderen.

Dus:
-Afbeeldingen trekken als eerste de aandacht. Gebruik daarom pakkende en aantrekkelijke beelden (let op de formaten: een onscherpe foto doet meer kwaad dan goed). Kies als het mogelijk is voor ‘echte’ mensen die de lezer aankijken.
- Personaliseren is een toverwoord. Ga daarin verder dan de aanhef. Maak verschillende versies voor mannen en vrouwen en test uit of jouw product of dienst andere voordelen biedt voor verschillende leeftijdscategorieën. Je kunt verrast worden!
- Zorg er daarom voor dat je e-mail goed is opgemaakt, een duidelijke indeling heeft met voldoende witruimte. Dit helpt de lezer om te focussen. Verlies daarbij niet uit het oog dat mensen steeds meer gebruik maken van hun mobiele telefoon om hun mail te lezen.
-Gebruik opsommingstekens om voordelen op te benoemen.
-De onderwerpsregel is al besproken maar zorg voor aansluiting bij je onderwerpregel. Dus geen herhaling
-Zorg voor rust. Een te drukke of te lange mailing wordt als vervelend ervaren.
-Let op details als een afmeldlink en een doorstuurlink. Test deze goed voordat je je actie verstuurt.

 

Actie – Call to action

Je wil natuurlijk dat de ontvanger iets doet met je mail, zet er daarom altijd een Call to action in. Zo stimuleer je de ontvanger om actie te ondernemen.

Bijvoorbeeld:
-Ontdek de mogelijkheden van deze software
-Bekijk hier hoe … wordt gebruikt
-Vraag hier je brochure aan
-Zorg dat je ….niet mist

De button, knop of link moet direct bij het openen van de mail goed zichtbaar zijn. Testen met verschillende kleuren en stijlen helpt je inzicht te krijgen in de reacties van je doelgroep. Als je lezer op een actiepagina komt zorg er dan voor dat deze herkenbaar is, een belangrijk voordeel van je product of dienst uit de e-mail herhaalt en snel en eenvoudig in te vullen is. Ellenlange formulieren schrikken af.

 

Testen

Het is al vaker gezegd; leer van je eigen acties door altijd alle resultaten te meten. Gebruik deze informatie om je resultaten in de toekomst te verbeteren. Als je kiest voor een testgroep zorg er dan wel voor dat de groep een representatieve mix is van je abonnees of doelgroep. Nieuwe abonnees reageren anders dan abonnees die al langer in je bestand zitten.   

Werk in iedere testronde met één variabele anders weet je niet welke verandering het gewijzigde resultaat veroorzaakt heeft.

Tenslotte wil ik je nog even wijzen op de werking van de spamfilter. Wees voorzichtig met woorden waarop spamfilters reageren en test of je actie door de spamfilter van de meest gebruikte software komt.